SKAM - Produktplasseringer som ikke er produktplasseringer
Det sies at noen tar med seg arbeidet hjem. Vi som jobber i Norsk Filmbyrå faller innunder den kategorien. Det å jobbe med produktplassering på fulltid, setter definitivt sitt preg på måten vi konsumerer film, TV-serier, podcaster og blogginnlegg på. Øynene og ørene våre er konstant på søken etter produkter, merkevarer eller ord som mest sannsynlig er en del av filmen fordi noen har betalt for det. Det som skulle være en avslappende kveldssyssel med venn eller kjæreste, kan fort bli til rene jobbøkten.
Heldigvis finnes det noen tilfeller hvor vi kan slappe mer av. Som for eksempel med SKAM, tidenes beste norske serie, etter vår mening. SKAM er NRK-produksjonen som har alt: Engasjerende og elskverdige karakterer, gode og uforutsigbare historier, troverdige lokasjoner, kule kostymer og fet musikk, for å nevne noe. Summen av dette gjør SKAM til et utrolig appellerende univers – både for målgruppen, for oss ande, og for alle annonsørene som vil surfe på bølgen. og for alle annonsørene som vil surfe på bølgen.
Her kan du lese om Gina Tricot, som i sin nye kleskolleksjon ”snylter” på SKAM ved å bruke kjente sitater fra universet uten tillatelse. For leppestift i "SKAM-farger" gir økt salg, les mer her.
Produktplasseringer som ikke er produktplasseringer Serien som går på NRK skal (og bør) være frie for kommersielle budskap. Ungdommen har krav på en serie som tar opp viktige emner på deres premisser, og som ikke forsøker å selge dem budskap om hvilket produkt de burde kjøpe neste gang de er i butikken.
Allikevel kommer vi ikke utenom at SKAM, som er et portrett av ungdomskulturen, hadde føltes mindre troverdig, eller mer kunstig, om karakterene ikke hadde måtte befatte seg med produkter, merkevarer, butikker og reklame. - Slik som alle vi som lever i virkeligheten må. Her synes vi produksjonen gjør en god jobb med å integrere produkter og merker på en sømløs måte, både som samtaletema, props, rekvisitter og lokasjoner.
Internt kaller vi dette for ”produktplasseringer-som-ikke-er-produktplasseringer”, og som en nerdete hyllest til favorittserien vår, har vi bestemt oss for kåre de ti beste ”produktplasseringene som ikke er produktplasseringer” fra SKAMs fire sesonger. Les om vår kåring her.
Foto: NRK